Duurlopen

Door: Roy Nijkamp, 16 Januari 2014 14:20, views: 2307

Hardlopen is voor veel mensen geschikt. Bijna iedereen die kan lopen, kan ook hardlopen. Wanneer je achtereen vele kilometers loopt dan wordt dit een duurloop genoemd.

Door het hardlopen wordt het uithoudingsvermogen getraind en zorg je ervoor dat er spieren worden opgebouwd. Sporten voorziet het lichaam in de beweging die het nodig heeft om goed te functioneren.

Wanneer je begint met lopen, dan is het vooral belangrijk om de tijd te nemen om te gewennen aan het lopen en rustig de trainingsintensiteit op te voeren. Om te voorkomen dat je snel geblesserd raakt is het aan te raden om je bij een vereniging aan te sluiten. Van de speciaal opgeleide trainers krijg je adviezen en schema's om te zorgen dat je niet overtraind en geblesseerd raakt.

Drinken

Bij duurlopen langer dan 1 uur en bij warm weer is het erg belangrijk om onderweg te drinken om zo het verlies aan vocht door transpireren aan te vullen. Het aanvullen van vocht kan door gewoon water te drinken, echter verblijft water relatief lang in de maag wat weer als onplezierig (klotsen) ervaren kan worden tijdens het lopen. Een sportdrank is in veel gevallen beter. Doordat er zouten en mineralen in zijn opgenomen wordt dat de drank sneller in het lichaam opgenomen. Tevens wordt hierdoor het verlies van zouten en mineralen door het transpireren gecompenseerd. Maar zoals bij alles geld, teveel drinken is echter ook niet goed.

Kleding en schoenen

Om te fijn en goed te kunnen hardlopen is het dragen van goede hardloopschoenen noodzakelijk. Goede schoenen zorgen ervoor dat de kans op blessures kleiner is.

Hardloopschoenen zijn speciaal gemaakt om op hard te lopen. Dit betekent dat ze berekend en ontworpen zijn om de belasting welke bij het hardlopen plaatsvinden te kunnen opvangen. In de regel geld dat hardlopschoenen na 1000 tot 1500 kilometer, of na 2,5 jaar gebruik, toe zijn aan vervanging. Na deze afgelegde afstand of tijd dempen de hardloopschoenen de schokken namelijk niet meer effectief en is dus de kans op blessures groter.

Naast de schoenen is een comfortabel, ademenen en vocht-afvoerend shirt en broek aan te bevelen om zo zo comfortabel mogelijk te kunnen lopen.